Zielona szkoła( 2009)

Zajęcia zielonej szkoły w Sobiborskim Parku Krajobrazowym i Chełmskim Parku Krajobrazowym dla 97 uczniów klas IV Szkoły Podstawowej Nr 11 w Chełmie odbyły się w maju 2009r. w ramach projektu pozaprogramowej edukacji środowiskowej prowadzonej w SP 11.

W celu przygotowania uczestników do zajęć terenowych, 97 uczniów klas czwartych SP 11, wzięło udział w zajęciach muzealnych – zwiedziło wystawę przyrodniczą i etnograficzną w Muzeum Chełmskim (klasy IVc i IVd dnia 20 maja 2009r., klasy IVa i IVb dnia 22 maja 2009r.). Po zajęciach muzealnych dzieci wypełniły karty pracy i uczestniczyły w konkursie, w trakcie którego odpowiadały na pytania podsumowujące wiadomości dotyczące pospolitych i chronionych gatunków flory i fauny występujących na Lubelszczyźnie oraz codziennego życia dawnych mieszkańców regionu. Każdy uczestnik konkursu otrzymał nagrodę, zakupioną ze środków WFOŚiGW.

W zajęciach zielonej szkoły uczniowie brali udział w trzech grupach:

·         klasa IVa w dniach 1 – 2 czerwca 2009r.;

·         klasa IVb w dniach 3 – 4 czerwca 2009r.;

·         klasy IVc i IVd w dniach 9 – 10 czerwca 2009r.

Program zajęć dla wszystkich grup była taki sam i przedstawiał się następująco:

W I dniu zielonej szkoły uczniowie byli w rezerwacie Żółwiowe Błota na zajęciach przyrodniczych przeprowadzonych przez pracownika Zespołu Parków Krajobrazowych Polesia z/s w Chełmie. W trakcie wędrówki drogą leśną do rezerwatu uczestnicy zajęć zapoznali się z rodzajami i warstwową budową lasów, występujących w Sobiborskim Parku Krajobrazowym oraz naturalnymi sposobami ochrony drzewostanu przed szkodnikami. Uczyli się rozpoznawać rośliny i zwierzęta leśne. W rezerwacie Żółwiowe Błota dzieci zapoznały się z zasadami zachowania na obszarach chronionych. Korzystając z lornetek, zakupionych na potrzeby realizacji projektu, obserwowały krajobraz oraz ptaki występujące w rezerwacie. Z opowiadania przewodnika dowiedziały się, jaki był cel powołania rezerwatu oraz poznały tryb życia żółwi błotnych.

Następnie grupa uczniów zwiedzała Muzeum Byłego Obozu Zagłady w Sobiborze i teren otaczający mauzoleum ofiar obozu, poznając najtragiczniejszy fragment historii Lubelszczyzny z czasów II wojny światowej.

Później uczniowie byli gośćmi Nadleśnictwa Sobibór. Dzieci obserwowały, w jaki sposób leśnicy wykorzystują telewizję przemysłową do ochrony lasów przed pożarami oraz dowiedziały się jakie zasady zachowania obowiązują turystów w lesie.

W Uhrusku uczniowie zwiedzili zabytkowy kościół, a w jego otoczeniu widzieli pomnik przyrody – lipę drobnolistną.

Ostatnim etapem zajęć w I dniu była lekcja przyrodnicza przy pomnikowym dębie „Bolko”                   w Hniszowie. Uczniowie poznali historię najokazalszego pomnika przyrody w naszym regionie, dowiedzieli się jakie formy ochrony przyrody obowiązują w Polsce. W pobliżu dębu przeprowadzono zajęcia z kompasami i busolami. W nieznanym dla siebie terenie uczniowie mieli okazję posługiwać się kompasami i busolami – wskazywać kierunki główne i pośrednie, wyznaczać i odczytywać trasę marszu z wykorzystaniem kompasu.

W II dniu zielonej szkoły zajęcia rozpoczynały się od zwiedzenia przez grupę uczniów chełmskiej oczyszczalni ścieków (w przypadku klas IVa i IVc+IVd) w celu zapoznania się z procesem mechaniczno – biologicznego oczyszczania ścieków i metodami ochrony wód przed zanieczyszczeniami oraz Cementowni Chełm (w przypadku klasy IVb), dzięki czemu dzieci dowiedziały się, jak produkuje się cement oraz czy działalność zakładu zagraża środowisku naturalnemu Chełma i okolic.

Kontynuacją zajęć były obserwacje ornitologiczne, prowadzone nad Zalewem Stańkowskim. Uczniowie poznawali różne gatunki ptaków wodno-błotnych – w środowisku występowania obserwowali z wykorzystaniem lornetek charakterystyczne cechy budowy, zachowania ze szczególnym uwzględnieniem budowy gniazd i opieki na lęgiem oraz uczyli się rozpoznawać odgłosy ptaków. Obecność nad Zalewem Stańkowskim dała uczniom również okazję do szczegółowego zapoznania się z rozmieszczeniem i przystosowaniami roślin do występowania w różnych strefach zbiornika wodnego.

Kolejnym etapem wycieczki było zwiedzenie rezerwatu Bagno Serebryskie oraz obserwacja krajobrazu i warunków siedliskowych typowych dla torfowisk węglanowych w okolicach Chełma. Poza tym uczniowie poznali charakterystyczne dla pięknych polskich łąk oraz terenów podmokłych pospolite i wyjątkowe torfowiskowe gatunki flory takie jak: kłoć wiechowata, storczyk krwisty, kosaciec syberyjski, a także fauny np. błotniak łąkowy.

W ośrodku dydaktyczno – muzealnym w Brzeźnie, na zakończenie zajęć zielonej szkoły, uczniowie wypełnili karty pracy obejmujące zakresem treści wiadomości, z którymi zapoznali się w trakcie lekcji terenowych. Następnie odbył się konkurs przyrodniczy, w którym dzieci odpowiadały na pytania dotyczące walorów krajobrazowych, przyrodniczych i turystycznych chełmskich obszarów chronionych. Uczestnicy konkursu otrzymali nagrody w postaci sprzętu sportowego (zestaw do badmintona) zakupione ze środków WFOŚiGW. Organizatorem zajęć zielonej szkoły dla uczniów SP 11 był nauczyciel przyrody Joanna Słupczyńska. Zadanie zostało zrealizowane we współpracy z panią Małgorzatą Deneką – Angel z Zespołu Parków Krajobrazowych Polesia z/s w Chełmie.

Galeria